TIPS UNTUK PENGGUNA : APA, BAGAIMANA DAN CARA UNTUK MENYAHAKTIFKAN SERVIS PETI MEL SUARA ATAU ‘VOICEMAIL’
Adakah anda atau pemanggil anda pernah dikenakan caj servis peti mel suara?
Mengikut aduan yang diterima oleh CFM, sesetengah pengguna tidak tahu servis peti mel suara untuk nombor mereka telah diaktifkan atau termasuk dalam pakej telekomunikasi yang mereka langgan. Ada dalam kalangan pengguna lain telah meminta penyedia perkhidmatan mereka untuk menyahaktifkan servis tersebut tetapi tidak berjaya. Akibatnya, pemanggil yang menghubungi nombor mereka akan dikenakan caj sehingga melibatkan kos di luar jangkaan.
Terdapat juga kes di mana pengguna telah dikenakan caj servis perayauan peti mel suara ketika mereka berada di luar negara. Setakat ini, CFM telah menerima 30 aduan mengenai perkhidmatan peti mel suara sejak 2012 hingga 2017. Walaupun jumlahnya agak kecil, pengguna harus cakna tentang hak mereka sebagai pengguna. Melalui kes-kes seperti ini, ia amat penting untuk pengguna mendapatkan maklumat yang betul dan tepat supaya dapat mengelak duit anda daripada melayang.
__________________________________________________________________________________
APAKAH ITU SERVIS PETI MEL SUARA? Peti mel suara adalah perkhidmatan tambahan yang dikenakan caj apabila pemanggil menyampaikan rakaman mesej suara. Ia adalah perkhidmatan tambahan kepada pengguna telekomunikasi prabayar dan pasca bayar. Antara fungsi servis peti mel suara ialah:
- Pemberitahuan Panggilan Terlepas
- Panggilan Keluar Peti Mel Suara dan Panggilan Balik menerusi Peti Mel Suara
- Ucapan Peribadi
- Perakam Suara
BAGAIMANA PETI MEL SUARA DIAKTIFKAN?
Servis peti mel suara disediakan untuk semua pengguna pascabayar dan prabayar. Namun, caj bagi servis peti mel suara mungkin berbeza mengikut penyedia perkhidmatan. Biasanya, ia diaktifkan secara automatik melalui tetapan umum menerusi langganan. Anda boleh menyahaktifkan/mengaktifkan servis peti mel suara dengan menggunakan sistem bantu-diri pada telefon atau menghubungi perkhidmatan pelanggan Telco anda untuk mendapatkan bantuan.
TIPS UNTUK PENGGUNA Untuk mendapatkan perkhidmatan terbaik bagi peti mel suara dan berbaloi dengan wang yang telah anda belanjakan, berikut ialah beberapa tips yang anda boleh lakukan:
1 | Semak sama ada pelan telekomunikasi anda telah termasuk dengan servis peti mel suara. |
2 | Tanya penyedia perkhidmatan anda mengenai caj yang dikenakan bagi servis peti mel suara, juga caj untuk servis perayauan peti mel suara. |
3 | Jika anda bercadang untuk pergi bercuti ke luar negara, anda boleh meminta untuk menyahaktifkan servis peti mel suara anda sekurangkurangnya 14 hari sebelum anda berlepas. |
4 | Lakukan ujian pada telefon anda selepas anda membuat permohonan menyahaktifkan untuk memastikan peti mel suara anda telah dinyahaktifkan sepenuhnya. |
Anda juga boleh menghentikan langganan servis peti mel suara dengan mengikuti kaedah ini:
CARA UNTUK MENYAHAKTIFKAN SERVIS PETI MEL SUARA |
||
Penyedia Perkhidmatan | Peti Mel Suara | Maklumat untuk Pengguna |
Celcom (Prabayar & Pascabayar) |
1111 | Ada https://www.celcom.com.my/personal/support/faq/voicemail?pid=1360826581220 |
Maxis (Prabayar & Pascabayar) |
Hubungi PP & PPO | Tiada |
Digi (Prabayar & Pascabayar) |
Hubungi CS MyDigi USSD: *128# | Ada https://community.digi.com.my/t5/Postpaid/Disable-Voice-Mail/td-p/6814 |
U Mobile (Prabayar & Pascabayar) |
Hubungi PP |
Ada https://www.u.com.my/support/selfhelp/faqs/73/1651?page=1 |
Webe | Tiada servis Peti Mel Suara | Tiada |
RedOne | Hubungi PP | Tiada |
Altel | Hubungi PP | Tiada |
XOX | Hubungi PP | Tiada |
TuneTalk |
Hubungi PP USSD: *111# |
Ada http://www.tunetalk.com/my/en/help-center/shortcodes |
Sumber : SHOUT Q3, 2017 **Kaedah untuk menyahaktifkan servis peti mel suara seperti di atas adalah yang terkini sewaktu naskhah SHOUT Q3, 2017 ini diterbitkan. *PP – Perkhidmatan Pelanggan PPO- Perkhidmatan Pelanggan Online #HakAndaKeutamaanKami #GetSmarterWithConsumerinfo #ICYMI Sumber : SHOUT Q3, 2017, consumerinfo.my #CFMarticle #CFMmalaysia #CFMshout2017 #voicemail
TIPS UNTUK PENGGUNA : APA, BAGAIMANA DAN CARA UNTUK MENYAHAKTIFKAN SERVIS PETI MEL SUARA ATAU ‘VOICEMAIL’
Adakah anda atau pemanggil anda pernah dikenakan caj servis peti mel suara?
Mengikut aduan yang diterima oleh CFM, sesetengah pengguna tidak tahu servis peti mel suara untuk nombor mereka telah diaktifkan atau termasuk dalam pakej telekomunikasi yang mereka langgan. Ada dalam kalangan pengguna lain telah meminta penyedia perkhidmatan mereka untuk menyahaktifkan servis tersebut tetapi tidak berjaya. Akibatnya, pemanggil yang menghubungi nombor mereka akan dikenakan caj sehingga melibatkan kos di luar jangkaan.
Terdapat juga kes di mana pengguna telah dikenakan caj servis perayauan peti mel suara ketika mereka berada di luar negara. Setakat ini, CFM telah menerima 30 aduan mengenai perkhidmatan peti mel suara sejak 2012 hingga 2017. Walaupun jumlahnya agak kecil, pengguna harus cakna tentang hak mereka sebagai pengguna. Melalui kes-kes seperti ini, ia amat penting untuk pengguna mendapatkan maklumat yang betul dan tepat supaya dapat mengelak duit anda daripada melayang.
__________________________________________________________________________________
APAKAH ITU SERVIS PETI MEL SUARA? Peti mel suara adalah perkhidmatan tambahan yang dikenakan caj apabila pemanggil menyampaikan rakaman mesej suara. Ia adalah perkhidmatan tambahan kepada pengguna telekomunikasi prabayar dan pasca bayar. Antara fungsi servis peti mel suara ialah:
- Pemberitahuan Panggilan Terlepas
- Panggilan Keluar Peti Mel Suara dan Panggilan Balik menerusi Peti Mel Suara
- Ucapan Peribadi
- Perakam Suara
BAGAIMANA PETI MEL SUARA DIAKTIFKAN?
Servis peti mel suara disediakan untuk semua pengguna pascabayar dan prabayar. Namun, caj bagi servis peti mel suara mungkin berbeza mengikut penyedia perkhidmatan. Biasanya, ia diaktifkan secara automatik melalui tetapan umum menerusi langganan. Anda boleh menyahaktifkan/mengaktifkan servis peti mel suara dengan menggunakan sistem bantu-diri pada telefon atau menghubungi perkhidmatan pelanggan Telco anda untuk mendapatkan bantuan.
TIPS UNTUK PENGGUNA Untuk mendapatkan perkhidmatan terbaik bagi peti mel suara dan berbaloi dengan wang yang telah anda belanjakan, berikut ialah beberapa tips yang anda boleh lakukan:
1 | Semak sama ada pelan telekomunikasi anda telah termasuk dengan servis peti mel suara. |
2 | Tanya penyedia perkhidmatan anda mengenai caj yang dikenakan bagi servis peti mel suara, juga caj untuk servis perayauan peti mel suara. |
3 | Jika anda bercadang untuk pergi bercuti ke luar negara, anda boleh meminta untuk menyahaktifkan servis peti mel suara anda sekurangkurangnya 14 hari sebelum anda berlepas. |
4 | Lakukan ujian pada telefon anda selepas anda membuat permohonan menyahaktifkan untuk memastikan peti mel suara anda telah dinyahaktifkan sepenuhnya. |
Anda juga boleh menghentikan langganan servis peti mel suara dengan mengikuti kaedah ini:
CARA UNTUK MENYAHAKTIFKAN SERVIS PETI MEL SUARA |
||
Penyedia Perkhidmatan | Peti Mel Suara | Maklumat untuk Pengguna |
Celcom (Prabayar & Pascabayar) |
1111 |
Ada https://www.celcom.com.my/personal/support/faq/voicemail?pid=1360826581220 |
Maxis (Prabayar & Pascabayar) |
Hubungi PP & PPO |
Tiada |
Digi (Prabayar & Pascabayar) |
Hubungi CS MyDigi USSD: *128# |
Ada https://community.digi.com.my/t5/Postpaid/Disable-Voice-Mail/td-p/6814 |
U Mobile (Prabayar & Pascabayar) |
Hubungi PP |
Ada https://www.u.com.my/support/selfhelp/faqs/73/1651?page=1 |
Webe |
Tiada servis Peti Mel Suara |
Tiada
|
RedOne |
Hubungi PP |
Tiada |
Altel |
Hubungi PP |
Tiada |
XOX |
Hubungi PP |
Tiada |
TuneTalk |
Hubungi PP USSD: *111# |
Ada http://www.tunetalk.com/my/en/help-center/shortcodes |
Sumber : SHOUT Q3, 2017 **Kaedah untuk menyahaktifkan servis peti mel suara seperti di atas adalah yang terkini sewaktu naskhah SHOUT Q3, 2017 ini diterbitkan. *PP – Perkhidmatan Pelanggan PPO- Perkhidmatan Pelanggan Online #HakAndaKeutamaanKami #GetSmarterWithConsumerinfo #ICYMI Sumber : SHOUT Q3, 2017, consumerinfo.my #CFMarticle #CFMmalaysia #CFMshout2017 #voicemail