Apakah itu ‘panggilan terputus’?
Panggilan terputus berlaku apabila perbualan telefon terputus sama ada daripada panggilan asal (pihak panggilan) atau daripada panggilan penerima (pihak yang dipanggil).
Apakah punca panggilan terputus?
Beberapa kemungkinan ialah:
- Kawasan yang tidak mempunyai isyarat atau liputan, juga dikenali sebagai titik buta.
- Gangguan yang terhasil daripada penggunaan semula frekuensi
- Perkakasan rosak di stesen pangkalan atau dengan peralatan penghantaran
- Terputus sambungan kerana ketidakupayaan peranti untuk mengekalkan isyarat lemah dari stesen pangkalan ke stesen pangkalan (dirujuk sebagai kegagalan penyerahan)
Adakah saya akan dikenakan bayaran lebih jika saya cuba menghubungi semula selepas panggilan itu diputuskan?
Ya, anda akan di caj seperti biasa dengan kadar seminit mengikut langganan anda.
Adakah ia ada kaitan dengan kualiti/jenis telefon bimbit?
Ya, ada kemungkinan beberapa telefon lebih baik daripada yang lain.
Apa yang boleh anda lakukan mengenai panggilan terputus?
Jika anda mengalami panggilan yang kerap terputus disebabkan isu liputan yang betul, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menukar Penyedia Perkhidmatan. Semak liputan rangkaian sebelum anda mendaftar untuk langganan anda yang seterusnya.
Anda mungkin perlu memberikan maklumat terperinci semasa membuat aduan pamggilan terputus, seperti:
- Lokasi yang tepat (lebih baik jika anda boleh memberikan alamat lengkap berserta poskod).
- Sila nyatakan tarikh, masa dan tempoh panggilan dibuat/diterima.
- Model peranti anda.
- Nombor atau bar isyarat pada telefon bimbit.
- Sama ada panggilan terputus berlaku setiap masa atau hanya pada masa tertentu.
- Mana-mana dua contoh nombor mudah alih yang menghadapi isu tersebut.
- Selepas membuat aduan dengan Penyedia Perkhidmatan anda, anda harus mengharapkan respons atau penyelesaian daripada pembekal perkhidmatan. Namun, jika aduan masih belum selesai dan anda masih mengalami panggilan terputus, adukan aduan tidak selesai di https://aduan.skmm.gov.my/