“Adakah anda rasa selamat dengan penghantaran bungkusan anda?”
“Bolehkah anda menuntut pampasan jika anda menerima bungkusan itu lewat?”
“Bagaimana jika bungkusan penghantaran anda hilang atau rosak?”
“Sekiranya anda ingin menghantar barang berharga, bagaimana anda mahu memastikan keselamatan barangan tersebut?”
Kita sering kecewa dengan situasi yang tidak dijangka dan sering menyalahkan pihak lain sedangkan sebenarnya, kita boleh mengelakkan perkara tersebut atau sekurang-kurangnya, mengurangkan akibat hasil daripada kejadian tersebut. Sebelum anda menghantar bungkusan anda, anda seharusnya terlebih dahulu mengambil maklum Terma dan Syarat yang disediakan oleh pembekal perkhidmatan kurier. Pengguna memainkan peranan dalam mengambil langkah pencegahan terhadap bungkusan penghantaran anda.
Sebagai pengguna yang bijak, anda harus tahu kepentingan mengetahui Terma dan Syarat. Anda tidak akan tahu sehingga anda mengalami situasi di mana bungkusan berharga anda yang telah lama ditunggu tiba-tiba dilaporkan hilang, atau apabila anda akhirnya menerimanya, ianya rosak.
Oleh itu, anda harus mengetahui perkara yang terkandung di dalam Terma dan Syarat setiap pembekal perkhidmatan kurier.
1. Hilang
Bungkusan yang hilang akan diberi pampasan sekiranya insiden berlaku semasa tempoh pengendalian penghantaran dan bukan selepas ia disahkan diterima. Walau bagaimanapun, ianya tertakluk kepada had liabiliti yang biasanya sudah ditetapkan di dalam terma dan syarat. Baca dan fahami Terma dan Syarat pembekal perkhidmatan kurier sebelum menandatangani nota konsainan. Setelah pembekal perkhidmatan kurier memberikan bukti penghantaran kepada pengguna, tugas mereka akan dianggap selesai. Sentiasa sahkan dengan pembekal perkhidmatan kurier di mana bungkusan itu berada, sama ada di premis anda atau sekiranya kenalan anda yang menerimanya bagi pihak anda. Berapakah pampasan bagi bungkusan yang hilang? Adakah ia sama dengan nilai barangan yang hilang? Satu jawapan yang pasti, ia tidak akan sama. Jika bungkusan anda bernilai ribuan ringgit, jangan terkejut jika pembekal perkhidmatan kurier mungkin hanya memberi pampasan kepada anda dengan hanya ratusan ringgit. Sekiranya anda ingin mendapatkan jumlah pampasan yang munasabah setimpal dengan nilai barangan, pastikan anda deklarasi nilai barangan dan pilih perlindungan tambahan, juga dikenali sebagai insurans.
2. Had Liabiliti
3. Perlindungan tambahan (insurans)
4. Penghantaran lewat
Selain itu, anda juga boleh mengambil maklum jenis perkhidmatan penghantaran yang disediakan oleh pembekal perkhidmatan kurier. Jika anda memerlukan penghantaran bungkusan dengan segera, pilih pembekal perkhidmatan kurier yang menawarkan perkhidmatan ekspres. Lebih mahal, tetapi lebih cepat.
5. Perkhidmatan dijamin dan tidak terjamin
Perkhidmatan terjamin ialah sejenis janji atau jaminan daripada pembekal perkhidmatan kurier dalam penawaran perkhidmatan mereka dengan nilai tambahan di mana pengguna perlu membayar harga yang berbeza daripada perkhidmatan tidak terjamin atau perkhidmatan standard dengan kadar standard. Bagi setiap perkhidmatan yang dijamin, pampasan akan ditawarkan sekiranya pembekal perkhidmatan kurier gagal memenuhi jangkaan. Oleh itu, sila semak dengan pembekal perkhidmatan kurier pilihan anda.
6. Barang larangan atau barang berbahaya
7. Kerosakan
Mengenai Forum Pos:
Forum Pos ialah badan kawal selia kendiri yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) di bawah Seksyen 49 dan 50 Akta Perkhidmatan Pos 2012 untuk memberi maklum balas dan membuat syor kepada SKMM mengenai sebarang perkara berkaitan kepentingan pengguna po dan industri perkhidmatan kurier. Antara fungsi kami adalah untuk mengenal pasti dan sentiasa menyemak perkara yang mempengaruhi pengguna, mewakili kepentingan pengguna termasuk pengendalian aduan, dan mengutamakan kehendak pengguna berhubung dengan tarif dan piawaian industri pos dan kurier.