Senario i: Saya telah membuat panggilan kepada perkhidmatan pelanggan berulang kali dan telah bercakap dengan tiga pegawai yang berlainan. Setiap pegawai memberikan jawapan yang berbeza-beza. Saya inginkan pegawai yang mempunyai jawapan yang tepat mengenai produk untukmenghubungi saya. Tolong hubungi saya semula secepat mungkin. |
Senario ii: Penyedia perkhidmatan gagal memberikan perkhidmatan pelanggan yang professional untuk memenuhi kehendak pelanggan. Staf di talian tidak memberi sebarang peluang kepada pelanggan untuk bercakap dengan pegawai yang bertugas. Pelanggan sering naik angin dan kurang sabar dengan perangai sombong staf yang bertugas, dan tidak mahu mendengar aduan mereka ketika berunding dengan pelanggan. |
Senario iii: Wakil khidmat pelanggan tidak banyak membantu dan agak kurang sopan semasa berurusan dengan pelanggan. Dia langsung tidak mahu memberikan nombor laporan. Saya memohon untuk memindah hak milik dan telah menyerahkan semua dokumen kepada mereka sejak bulan Mac. Saya juga telah menghantar emel kepada perkhidmatan pelanggan pada minggu lepas bagi memeriksa status saya tetapi langsung tiada maklum balas. Saya telah menerima perkhidmatan yang amat buruk. |
Senario iv: Saya telah mengalami perkhidmatan pelanggan yang paling teruk. Apabila saya mengunjungi pusat khidmat pelanggan, staf tersebut tidak mahu melayan saya walaupun sudah tiba giliran saya mengikut nombor giliran. Beliau kurang sopan, langsung tidak senyum malah turut meninggikan suara kepada saya agar saya menunggu. Dia juga enggan memohon maaf kepada saya selepas itu. Saya rasa dia perlu belajar tentang adab sopan dan perbaiki kemahiran untuk melayan pelanggan. |
|
|
|
GARIS PANDUAN GCC: 1. Peruntukan Tentang Maklumat 4. Tindak balas 4.6 Penyedia Perkhidmatan sewajarnya menyediakan untuk Pelanggan maklumat secukupnya untuk memastikan Pelanggan boleh mendapatkan penerangan dengan berkesan berkenaan perkembangan aduan yang dibuat dan dimaklumkan jika maklumat ini berubah. Maklumat tersebut mungkin berbentuk menasihatkan Pelanggan menyebut nama Pelanggan, nombor telefon, nombor rujukan aduan atau pengenalan lain supaya tindakan dapat dilakukan dengan tepat sewaktu Pelanggan membuat pertanyaan berikutnya. 6. Tindakan Lanjutan |
Anda suka artikel, tip ini? Kongsikan di Facebook, Twitter, dan Instagram anda. ‘Follow’ kami untuk ketahui lebih banyak tip & info terkini mengenai komunikasi & multimedia.